Vähäkangas sukuseura ry

Sukutapaaminen 2014

Ensimmäisestä sukujuhlasta on nyt kulunut 20 vuotta. Sen vuoksi pidettiin pieni tapahtuma kyläpuistossa su 3.8.2014. Tapahtuman aloitimme käymällä muutamalla lähialueen haudalla. Ylivieskan kirkkomaalla on suvun muistomerkki v 1997 julkistettu, sinne veimme kukkia. Suvannon hautausmaalla on alkusisarusten vanhimman Jaakobin hautakivi, samassa kivessä on myös hänen poikansa Gustavin tiedot. Kustaa kuoli ennen Jaakoppia. Veimme kukkia. Matkalla Nivalassa olevalle alkusisarusten ainoan naisen Anna-Kreetan haudalle poikkesimme Visurissa talonpaikalle jota serkukset vaihtoivat keskenään edestakaisin, talojen paikka on näkyvissä, vanhoja rakennuksia ei ole enään. Anna-Kreetan hauta on ollut alkuaan Nivalan kirkkomaalla, mutta omaiset ovat saaneet luvan siirtää hautakiven Uudelle hautausmaalle muiden Vilkunan hautojen joukkoon.

Tämän kierroksen jälkeen riensimme Vähäkankaan kyläpuistoon pitämään pientä tilaisuutta laulun ja soitannan merkeissä. Sukuseuran viiri luovutettiin sukujuhlien toiminnassa monesti mukana olleille, Jorma Pudakselle, Heikki Kankaalle ja Heidi Herraselle. Aikaisemmat puheenjohtajat Urho Vähäkangas ja Jouko Hannula palauttivat mieleen asioita ja tuntemuksia  sukuseuran tiimoilta.  Annukka Latvala laulatti osallistujia ja Heikki Kangas säesti hanurilla. Kahvin ja makkaran nauttimisen jälkeen voitiin porista muista asioista. Mukana oli n 60 henkilöä.

Esko Saari